8. januar 2021
Bil

Ford Sierra Cosworth Excutive 1989 modell

Hvem minnes ikke det glade 80-tallet med tupert lugg, Ball – genser, tennissokker og oppbrettet bukser. Det er kanskje mye vi ser tilbake på med all verdens stolthet over, men på bilfronten kom det noen modeller som virkelig gjorde inntrykk. Som gleder bilentusiaster lenge etter at mokkasinene gikk av moten. I 2014 gikk endelig drømmen opp for Daniel R. Dahl etter å ha ønsket seg nettopp en slik bil i over 14 år.

Bilen er en av de 500 siste tohjulsdrevne Cosworh sedan som ble laget, og er en såkalt Executive Edition. Det som var spesielt med disse bilene var at de ble levert med originalt skinninteriør, AC og lakkfargen Flint Grey. Min er den eneste som er levert i Diamond White,forteller Daniel. Ford Sierra RS Cosworth er resultatet av et Ford-prosjekt med målformuleringen «Produsere en sikker vinner for Gruppe A racingarrangementer i Europa». Sierra RS Cosworth ble første gang vist for publikum på Genève-utstillingen i mars 1985. Den anerkjente tyske biltidsskriftet Auto Motor und Sport uttrykte det slik: En bil i det sportslige markedssegmentet som er tvers igjennom konkurransedyktig, samtidig som den oppfører seg mye mer harmonisk og sivilisert enn dens utfordrende utseende antyder. Ca. 60 Sierra RS Cosworth av første generasjon ble solgt gjennom norske forhandlere. Prisen i 1986-1987 var omkring 400 000. Antall andre og tredje generasjons biler solgt gjennom norske forhandlere er ikke kjent. De økonomiske nedgangstidene i Norge 1989-91 rammet imidlertid dette markedssegmentet ekstra hardt.

Etter at bilene gikk ut av produksjon, har det funnet sted en betydelig bruktimport. Bilen var allerede i original utførelse en potent bil etter tidens standard. Fords intensjon om å bruke bilen i konkurranse, gjorde den i tillegg svært velegnet for ytterligere trimming. For en pris på mellom 5 000 og 15 000 kroner kunne man lett hente ut ytterligere 50 til 100 hestekrefter, og mange benyttet seg av muligheten. I Norge ble Trygve «Turbo» Karlsen raskt en legende innen trimming av Sierra RS Cosworth, men det fantes også andre aktører, spesielt i Storbritannia. Bilene hadde i praksis bare en stor ulempe. Dens toppfart og kjøreegenskaper gjorde den til en ettertraktet fluktbil for kriminelle. Mange eiere opplevde å få bilen sin stjålet, noen sågar flere ganger. På slutten av åttitallet kunne man jevnlig lese historier om biljakter som involverte stjålne Sierra RS Cosworth i løssalgsavisene. Bilen har fortsatt en betydelig skare av tilhengere blant bilinteresserte, og både ekte Sierra RS Cosworth og replikaer dukker ofte opp på bilutstillinger og såkalte gatebiltreff.

Search

SPEC. DANIELS COSWORTH: Motor: Fabrikksny RS500 motorsport blokk med smidde råder (136,5 mm.) og custom smidde stempler (WRC spec.). Dynamisk balansert på svinghjul. Billet steel bukker med ARP studs.Mahle motorsport lager på råder og rammebukker. Maskinerte oljedyser i blokka under hvert stempel. Høytrykks oljepumpe. Genuin WRC multilags toppakning. Portert og polert topp med flergraders ventilsetekutt. Doble ventilfjører. Catcams 827 kammer på både eksos og innsug. Justerbare kamdrev. Match porta innsug med genuint Hart plenum. Nortech Performance twin scroll grenrør med Borg Warner EFR 7061 turbo. 3 tommer eksos. 70 mm. RS500 intercooler. 50 mm. radiator plus turbocooler (alt fra Airtech Performance). Custom RS500 trykkslanger. Custom RS500 luftfilterboks.
Motorstyring: Maxx ECU Sport. Bosch 1500 cc. motorsport dyser. Honda K20 coil on plug. Flex fuel sensor (så bilen kan kjøres på både E85 og 98 oktan). Turbo speed sensor.
Effekt: Forventet 450-480 whp og 680-700 Nm.
Drivverk: Girkasse bygget om til Tremec TKO goo dogbox med trippel Tilton zinter clutch på et letta 184 mm. race svinghjul. Mekanisk clutch.
Chassis: Standard chassis oppgradert med polyuretan fôringer og Bilstein B6 støtdempere.
Bremser: Oppgradert til slissa/borra skiver med Ferrodo DS2500 klosser og stålomspunnene bremseslanger. Standard størrelse.
Innvendig: Standard sedan skinninteriør.
Body: Standard slik den forlot fabrikken. Hjul: RS7 Diamond cut 7,5×17
Kilde: www.tv2.no/a/4014496 , no.wikipedia.org/wiki/Ford_Sierra_RS_Cosworth, gatebil.no/dromte-om-denne-i-14-aar/

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *