13. august 2022
Bil

Totalrenovert Marcos GT 3.0 fra 1969 med en 150 hk V6 motor

Dette er bilen i gata som du snur deg etter når du møter den. Dette er en herlig rødfarget engelsk Marcos GT 3.0 med en 150 hk V6 motor. Bilen er levert første eier i England juli 1969 og det ble kun produsert sirka 160 stykker av denne, før fabrikken gikk konkurs i 1971. Dette er en av de første bilene med kombinasjonen stålramme / 3,0 liter V6 motor.

Tekstmaterialle kommer fra dagens eier.

GT bilene ble produsert fra 1965 med plywood understell og glassfiberkarosseri. Motorisering var Volvo B 18 og Ford 1500/1600. Denne produksjonsmetoden ble for kostbar og begrenset motoriseringsmulighetene. I 1969 gikk de da over til firkantrør ramme.  I løpet av de sirka 2 årene disse ble produsert, ble det i tillegg til V6 motoren fra Ford produsert sirka 170 stykker med Volvos 3,0 liter rekkesekser, samt ett lite antall med Triumphs 2,5 liter rekkesekser. Man kan se hvilke motorer som er brukt av formen på panseret.

Search

Tilbake til den aktuelle bilen har denne chassinummer 5447. Herav registreringsnummeret. Bilen ble tatt inn til Norge i 2007 av en nordmann, og han solgte den videre i 2010 til eieren jeg kjøpte bilen av i 2019. Eier nr. 2 er den som sørget for at bilen fremstår som den gjør i dag. Motor ble plukket ned og totalrenovert av Sarpsborg Motor. Karosseriet ble også totalrenovert, samme med skinninteriøret. En noe mislykket skjermbredding og en uoriginal hekkspoiler utført under første restaurering i England på 90 tallet ble fjernet. Bilen forandret også farge fra blågrønn til rød under den første restaureringen. Marcos som andre små engelske sportsbilprodusenter, hentet inn mye fra store aktører. Her er motor, gir og bakaksel fra Ford, mens forstilling er fra en Triumph. Bakstilling er egen konstruksjon. Det er justerbare coilovers rundt hele.

Marcos som i utgangspunktet er en racingbilprodusent, var opptatt av å bygge en lett sportslig crossover. Noe de klarte bra. Med sirka 140 hk og 875 kg ble det på papiret en toppfart på sirka 200 km/h og 0 til 100 på rundt 7 sekunder. Noe som jo lot seg høre på 60 tallet. Min Marcos ble oppgradert med 5 trinns gearkasse på 80 tallet, samt ærlige 150 hk fra renoveringen, så jeg synes den som vi sier i Østfold går «ille bra»

Search

Det kan nevnes at Marcos kom i gang igjen på 80 tallet, og leverte en del biler som Kitcars, og ett lite antall av eksklusive sportsbiler. I dag tar firmaet Marcos Heritage seg av restaureringer og skaffer div reservedeler. De har alle former og maler og kan fikse det meste.

Med tanke på det lave antall biler produsert totalt, er det veldig mange som har blitt tatt godt vare på, og det er både en internasjonal og en skandinavisk merkeklubb med aktiviteter.

Bildene er tatt av Obelix BarbalaKNA Halden sitt Cars and Coffee på Fredriksten Festning 23. juli 2020. KNA Halden er en aktiv avdeling med interesse for bilsport i alle former. Avdelingen har i dag deltakere i challengeløp, rally, historisk racing, short-car, gatebil og formelbiler. Kilde: KNA Halden