27. november 2022
MC

En meget lekker BMW R100RT bobber-caféracer fra 1980

Dette er caferacer med en meget entusiastisk eier. Motorsykkelen ble kjøpt av dagens eier sensommer i 2019 av en BMW boxer-entusiast, som på daværende tidspunkt hadde én for mye. Her er det lagt inn mange timer med arbeid og prestisje. Les historien hvordan dagens sykkel ble bygget og modifisert for å få det utseende eier ønsket.

Search
Search

Tekstmateriale og bilder kommer fra dagens eier.
Tidligere eier hadde bygd om sykkelen lett da jeg kjøpte den, herunder fjernet kåper og montert diverse motogadget-utstyr (se egne bilder under), da scrambler var utseende han ønsket seg. Etter å ha sett på deler og tilsvarende bmw boxere omkring det siste året før jeg gikk til innkjøp av sykkelen, var det tydelig for meg at jeg ønsket et bobber-café racer-bygg. Da dekkene bærer preg av enduro, vil enkelte også argumentere for at det fortsatt er et snev av scrambler i bygget.

La oss begynne bakerst og jobbe oss fremover på sykkelen.
Jeg fikk sveiset en svingarm-skiltholder, for å få sykkelen til å se mest mulig naken’, men fremdeles ha det moderne utseende. Demperne bak, som originalt hadde en omtrentlig vertikal vinkel, ble byttet ut med 420mm dempere fra YSS og festet direkte fra svingarmer til hovedramme. Til tross for en noe mer utfordrende vinkel, er dette en nokså vanlig sak å gjøre ved ombygging av tilsvarende sykler.

Setet er custom made i Serbia der far og sønn driver et MC-verksted kalt ‘Garage 12’. Setet er lagd av kuskinn og alcantara, med henholdsvis innebygd ledstripes som inkluderer bak-, bremse- og blinklys. 12V batteriet som i utgangspunktet var plassert bak motoren, ble byttet ut med litiumbatteri, som ble flyttet ned under gearkassen ved bakre del av motoren. Tanken fikk jeg lakkert hos ‘Camillas MC-dekor’ som holder til i Åros. Strålende fornøyd med resultatet. Alt av det øvrige som er lakkert på har jeg gjort selv, herunder felger, ramme og motor. En av de mest tidkrevende prosessene var lakkering av motor. Her pusset jeg ned finnene på sylindrene, deretter polerte jeg dem opp og pinstripe tapet alt før jeg grunnet og lakkerte sort. Det var en tålmodighetsprøve av en sjelden art, men disse polerte stripene måtte jeg bare ha.

Til forrige eiers store fortvilelse, røsket jeg ut alt av det elektriske anlegget, for å legge det opp på nytt. Dette da jeg måtte flytte batteriet, plasseringen av munit’n, og da ny framlykt ble installert. Dette også for å gjemme mest mulig av ledningsnettet under tanken. Av øvrig lys utover led-stripen bak, ble frontlykten (som jeg har fått mye skryt for) erstattet med en (utrolig nok velfungerende) fra ebay. Mens vi er inne på el-nettet, er følgende deler benyttet fra motogadget: munit V2, m-switch, M-button, m-blaze (foran), motoscope mini, motosign. Øvre styrekrone ble kjøpt inn med integrert speedo og varsellamper, som passet diameteren på gaflene. 

De gamle eksospottene stakk ut bak bakhjulet på hver side, og var etter min mening, mindre pent. Det kokte ned til at jeg kuttet det originale eksosmanifoldet og etter mye krangling (og ett feilkjøp av potter) med diametere på potter og manifold, fikk jeg sveiset på de nåværende mufflerne. Jeg er selv svært fornøyd med lengden på dem nå.

Med et ønske om å ha et noe café racer-preget utseende hørte clip-ons til. Herunder ble også ny brembo bremsepumpe forsn installert. Til slutt senket jeg festet (styrekroner) på gaflene for å få frem det sagnomsuste stuket.

Bildene er tatt av Obelix Barbala. Vi takker for muligheten for å få tatt bilder og ønsker eier lykke til videre i ombyggingen.